close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אנרגיה מתחדשת- טרנד חולף או מגמה קיימת?

מערכת שורשא כסליו, תשעז01/12/2016

נראה כי לא רחוק היום, בו הטכנולוגיות המתפתחות, בעידודן של ממשלת ישראל ורשות החשמל, תהפוכנה למקור אנרגיה לבית כולו

תגיות:
מערכת אגירה סולארית שהומגה בכינוס בנאות סמדר
צילום: אתר גרינקו אנרגי

בעשורים האחרונים מזהירים אותנו מחקרי מומחים שונים, כי מקורות המשאבים מתדלדלים בהתמדה והעולם נהרס, וכי, אם תושבי העולם ימשיכו לנהוג בדרך זו, תוך פרק זמן לא ארוך, אנחנו עלולים להיות בצרות רציניות. את קצהו של הקרחון, אנחנו פוגשים כבר כיום, דרך התחממות גלובלית, צונאמי והפשרה מסיבית של קרחונים, אבל, לפי טענת המומחים, כל אלה הם רק טעימה זעירה ממה שעדיין עתיד לבוא.

אנרגיה מתחדשת מול אנרגיה מתכלה

מקורות האנרגיה המתכלה הנמצאת כיום בשימוש (גז טבעי, פחם ונפט) נוצרים בליבת כדור הארץ, ולא רק שכמותם מתחדשת באופן איטי יחסית לקצב צריכתם, השימוש בהם יוצר פגיעה בכדור הארץ על ידי זיהום סביבתי חמור. כך, נולד הצורך בחיפוש אנרגיות חלופיות, מהסוגים אשר מאגריהם מתחדשים בקצב מהיר והם אינם מזהמים ופוגעים בכדור הארץ בעת הפקתם או בעת השימוש בהם.

מקורות האנרגיה המתחדשת כוללים מספר סוגים ביניהם ניתן למצוא אנרגיה סולארית (העושה שימוש בקרני השמש לצורך חימום והפקת חשמל), אנרגיית גאות ושפל (היוצרת חשמל באמצעות טורבינות המנצלות את תהליך הגאות והשפל), אנרגיית מים (המנצלת את זרימה ותנועת המים במפלים, נהרות ונחלים להפקת אנרגיה), אנרגיה גיאו-תרמית (העושה שימוש במשאבי החום בכדור הארץ לצורך יצירת קיטור המפעיל טורבינות), אנרגיית הרוח (המפעילה טורבינות לשם יצירת חשמל), אנרגיית ביו-מסה (המופקת בשימוש בחומרים אורגניים שאינם מאובנים על ידי שריפה, גזיפיקציה, עיכול אנאירובי, איסוף גז מתאן ועוד) ושימוש בביו-דלקים (אשר מופקים משמנים צמחיים כתירס, סויה, קנולה ודומים).

טרנד או מגמה?

בתחילה, מושגים כאנרגיה ירוקה, חור באוזון, התחממות גלובלית, אפקט חממה, חשמל ירוק, התייעלות אנרגטית ודומים להם, היו נחלתם של אנשי מקצוע בתחום ומספר משוגעים לדבר, אשר שמו את איכות הסביבה בראש מעייניהם. אולם, עם השנים, כאשר כדור הארץ עצמו סיפק לנו הוכחות לפגיעה המתמשכת ואזהרות אין-ספור, הפכה איכות הסביבה והדאגה לשלום כדור הארץ מטרנד למגמה קיימת ומוחשית. את הגושפנקא הטובה ביותר למעבר בין "טרנד" ל"מגמה", כמו תמיד, גם כאן, מספקות לנו ממשלות וגופים גדולים אחרים, אשר משפיעים על דעת הקהל.

בחודש ינואר 2016 הודיעה הנהלת פייסבוק על כוונתה לבנות מרכז נתונים חדש במחוז מית (Meath) שבאירלנד, אשר הפעלתו תושתת כולה על אנרגיה מתחדשת, אנרגיית הרוח. על פי הודעתו של סגן נשיא פייסבוק, Tom Furlong, בבלוג החברה, מרכז נתונים זה, בכפר קלוני (Clonee) שבמחוז, הינו רק יריית הפתיחה לשימוש החברה באנרגיות נקיות ומתחדשות, וכי, עד לשנת 2018, בכוונת פייסבוק לתפעל באנרגיות מתחדשות לפחות 50% ממשרדיה ותשתיותיה המפוזרים בכל רחבי העולם.

אנרגיה סולארית - כל אחד יכול

כבר כיום, רובנו עושים שימוש באנרגיה סולארית בחיי היום יום שלנו, בכל פעם שאנחנו נותנים לדוד השמש שלנו לחמם את המים ולא משתמשים בחשמל לצורך כך. נראה כי לא רחוק היום, בו הטכנולוגיות המתפתחות, בעידודן של ממשלת ישראל ורשות החשמל, תהפוכנה את הגרסה המודרנית של הפאנל הסולארי של דוודי השמש למקור אנרגיה לבית כולו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה